Varför komplettera min träning med yoga?

Yogan har många fördelar för din prestation inom idrotten samt annan fysisk träning. Här nedan följer några viktiga punkter:

1) Förebygger skador och påskyndar återhämtningen genom ökad syretillförsel till muskler, ligament och leder

2) Ger aktiv återhämtning mellan tuffa pass

3) Stärker ligament, leder och tänjer ut muskler

4) Vidgar rörelseomfånget för leder genom att öka flödet i ledvätskan och hindrar friktion

5)Hjälper till med att öka fokus och medvetenhet under emotionellt stressfulla moment. Under en match eller utanför plan behöver du som idrottare kunna fokusera fullt ut för att maximera prestationen

6) Yoga-positionerna balanserar bland annat det autonoma nervsystemet

7) Andningen blir långsam, djup och lugn och du lär dig att använda den som ett verktyg för att öka koncentration och fokus när det krävs som mest

8) Ger ökad självinsikt, kroppskännedom, bålstabilitet samt ökad mental o fysisk hälsa

9) Du lär dig att aktivera rätt muskelgrupper vid krävande insatser

och mycket mer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s